Ajopäivä 5 ja viimeinen, Hollannista Travemündeen

Lauantaina herättiin märästä ja viileästä Hollannista, ja aamupalan jälkeen suunnattiin auton nokka kohti Saksaa. Vaikka Gomeralla onkin toivottu sateita luonnon sekä veden riittävyyden takia, ei niitä kyllä ole ollut yhtään ikävä. Hollannista nähtiin harmillisen vähän; ajomatkalla kohti Nederweertiä ei ollut pitkän ajopäivän jälkeen muuta hyvää vaihtoehtoa kuin motari, ja seuraavana päivänäkin ajettiin suht suoraan Saksan puolelle. Kurja sää ja illan aikataulu vaikuttivat siihen ettei yhtään kaupunkia nähty kunnolla. Aamulla sentään ajettiin pikkuteitä kohti Saksaa ja nähtiin muutama pikkukylä ja laitakaupunki. Yhtään ei nähty tulppaaneita eikä puukenkiä, mutta suoraa kanavanvarren tietä, märkiä peltoja ja paljon hevostalleja.

Laiva Travemundestä lähti vasta klo 2 yöllä ja lastaus alkoi 23.30, eli kiire ei ollut ajaa perille -ajomatkaa oli reilu 500km. Saksan motareista ainut mielikuva on valtavat ruuhkat, joten haluttiin ajaa alkuun osa matkasta pois. Parin tunnin jälkeen käytiin koiran kanssa lenkillä kun kartasta löytyi vihreä pläntti suurkaupunkien lomasta, ja käytiin samalla syömässä ja kaupassa. Samasta kylästä löytyi ihan vahingossa jokin halpakauppa josta ostettiin halvat karkit matkaevääksi, ja TrinkGut-niminen valtavan kokoinen viinamarketti, josta haettiin muutamat saunakaljamaistiaiset matkaan.

Tätä on usein olleet Saksan motarit, mutta tällä reissulla vain tämän kerran!
Saunaolutostoksilla

Sen jälkeen jatkettiin ajoa Hannoverin ohi Celleen, josta sain vinkin kun kyselin hyviä taukopaikkoja matkan varrelta. Celle on pienehkö kaupunki jossa on keskusta täynnä kauniita, tosi koristeellisia ristikkotaloja ja harvinaisen tylsä uudennäköinen valkoinen linna keskellä kylää. Käytiin Remun kanssa keskellä kaupunkia leikkimässä kaupunkibuudelia ihan kohtuullisella menestyksellä. Tämä oli reissun ainoa lämmin ja aurinkoinen päivä -ai että olisi maistunut terasseilla istuskelu keskustassa.

Celle

Nyt kuitenkin jatkettiin matkaa vielä pari tuntia kohti Travemundea. Onneksi Celleen poikkeamisen vuoksi päästiin ajelemaan hetki pienempiä teitä oikein kivoissa maisemissa, mikä sopi erityisen hyvin kun kuskit alkoivat olla aika väsyneitä. Motareilla mitä nyt ajettiin oli koko matkan rajoitus max 120km/h, mutta kolmannella kaistalla autot vain vilahtavat ohi jos itse ajaa pientä ylinopeutta. Veikkaisin että aika yleinen ajonopeus oli sillä kaistalla koko matkan 170km/h ellei enemmän, eli tuolla tuskin nopeuksia juuri valvotaan. Myös ihan päättömiä ohituksia näkyi vaikka teillä oli nyt tilaa, joten en ihmettele että arkisin tiet ovat kolareista tukossa -tietöiden lisäksi.

Saksan motarit yllättivät nyt täysin -tavattiin vain yksi ruuhka, eikä sekään ollut mahdottoman pitkä. Edellisillä kerroilla on ruuhkissa seisty ja madeltu ihan valtavan pitkät ajat. Ilmeisesti lauantai, ja varsinkin lauantai-ilta, on oikein hyvä aika ajella Saksassa. Vältettiin myös parhaamme mukaan ykköstietä, se kun on edellisillä kerroilla ollut erityisen tukossa. Oltiin perillä satamassa kymmenen jälkeen illalla mikä oli oikein sopiva aika. Ehdittiin jonossa syödä mukana ollut takeaway-iltapala ja pakata tavarat, ja pian sen jälkeen alkoikin jo lastaus. Laivaan päästiin sujuvasti kahdentoista aikaan illalla. Teen laivailusta vielä oman postauksensa, luultavasti jo Suomen arjen keskeltä.

Nyt oli motarilla tilaa ajaa
Ja löydettiin Saksasta myös tällaisia teitä.
Taas mennään -Finnlines Finnmaid Travemundestä Suomeen. Tästä oman postauksensa seuraavana.

Published by Sanna

Syksyllä -22 jätin unelmieni hevostallin ja kodin Pirkkalaan, ja lähdin mieheni ja koirani kanssa kohti La Gomeran saarta. Tänne koitamme nyt rakentaa kokonaan uutta elämää.

3 comments on “Ajopäivä 5 ja viimeinen, Hollannista Travemündeen”

  1. Mielenkiintoista kyllä, että Suomessa on kerrankin lämpimempää kuin Keski-Euroopassa. Tuo Finnlinesin laivamatka on kyllä sellainen, että pitäisi itsekin josksu kokeilla. Sen kätevyyttä on paljon kehuttu.

  2. Huh, kuulostaapa hurjalta tuo Saksan motareiden meininki hurjine npeuksineen ja ohitteluineen 😱😅

    1. Kyllä se näin suomalaisen silmin ajoittain tuntuu hurjalle -onneksi on tarjolla myös hitaampia kaistoja. Eikä edes oltu rajoittamattomalla tiellä 🙂

Vastaa