Tarina autosta ja peräkoukusta

Olipa kerran Caddy, joka oli Suomessa ostettu mm. sillä perusteella, että siinä oli peräkoukku. La Gomeran maahantuontikatsastuksessa tämä koukku kuitenkin poistettiin, koska koukkuun ei ollut merkitty tarpeeksi vetolujuuksia eikä niitä ollut tiedossa. ”Siellä Suomessa nyt käy mikä vaan” oli katsastusmiehen kommentti, joka olisi kyllä hymyilyttänyt jos ei olisi liikaa ketuttanut. Koukunpoiston, päättömän papereidenpyörityksen ja lukuisien eri maksujen jälkeen saatiin meidän Caddy espanjan kilpiin heti vuosi tänne saapumisen jälkeen. Tästä projektista tarinaa Näin rekisteröit auton Kanarialle (-tai kai sen vois muullakin tapaa tehdä?) – Pieni Talo Gomeralla

Tämän jälkeen on useampaan otteeseen kyselty uuden peräkoukun asennuksen perään, kun kerran peräkärry seisoo tuossa parkkipaikalla. Asentajaa sille ei kuitenkaan ole täältä löytynyt, on kehotettu menemään Teneriffalle asennukseen jotta se menee katsastuksesta läpi, mutta tämä on vaan jäänyt tekemättä. Nyt kuitenkin puolitutun suosituksesta löytyi meidän saaren pääkaupungista automekaanikko joka lupasi koukun laittaa. Koukun hinta 500e (!) ja siihen satasen verran töitä päälle, hintaa vähän kauhistellen tilattiin koukku maaliskuun lopulla. Se saapuikin heti parin viikon päästä, viime tipassa niin että saatiin tingattua sille asennus vielä samalle päivälle katsastuksen kanssa 10.5, -ajateltiin että saadaan se vielä samalla hyväksytettyä.

Katsastusasemalla kuitenkin ilmeni että tärkein papereista, koukun ”kelvollisuustodistus” puuttuu, vaikka Jarmo autoa hakiessaan oli varmistellut että kaikki paperit olisivat varmasti mukana. No, tuota paperiahan ei tietenkään enää samana päivänä saatu. Konttorilla kyseltiin mitä olisi viisainta tehdä, ja jätettiin sitten auto katsastamatta. Jos se olisi nyt esitelty kelvottoman koukun kanssa, olisi se jokatapauksessa hylätty, esittelemättä ajoaikaa oli vielä muutama päivä jäljellä. Täällä säännöt menee niin, että jos auto katsastuksessa hylätään niin on kk aikaa korjata vika, minä aikana saa ajaa vaan korjaamolle ja katsastukseen. Jos auto hylätään katsastuksen umpeuduttua, ei sillä ajeta mihinkään.

Tuo puuttuva paperi saatiin seuraavana päivänä. Heti siitä kolmen arkipäivän päästä tuli kuitenkin tieto Las Palmasista paperit kuittaavalta taholta, että kahdessa kolmesta paperista on virheitä. Ihan vähän meinasi hermostuttaa tässä kohtaa, mutta ei kun taas uutta paperia kyselemään korjaamolta… nämä saatiin ja lähetettiin taas eteenpäin. Seuraavana päivänä koukunasentaja itse huomasi laittaneensa paperiin väärän päivämäärän ja lähetti meille taas uuden paperin.

Tässä välissä katsastus oli jo mennyt vanhaksi eli auto oli ajokiellossa, vietettiin pääsiäisen pyhät ja odoteltiin lupaa mennä katsastukseen. Hiukan lisäjännitystä toi se, että 13.5. pitäisi lähteä tällä autolla kohti Suomea, eikä ollut vielä tietoa tuleeko katsastuksessa sanomista jostain muusta, kohtuullisen rankalla käytöllä on kuitenkin caddyvanhus ollut. Hermojen jo loputtua totaalisesti saatiin kutsu katsastukseen vappuaatoksi 30.4. ja Caddy yllätti kaikki pääsemällä läpi kerrasta! Melkoinen helpotus.

Rahaa tähän souviin paloi yhteensä lähes 700e, kun ei huomioida turhia reissuja konttorille toiselle puolen saarta, ja aikaa koukun tilauksesta katsastukseen reilu kuukausi, asennuksesta kolme viikkoa.

Nyt on kuitenkin katsastettu auto ja siinä peräkoukku, harmi vaan ettei sitä enää tänä keväänä ehditä mihinkään hyödyntää. Rekisteriote vielä puuttuu, toivotaan että saadaan se peräkoukkumerkintöineen ennen Suomeen lähtöä 😀

Uusi hieno tarra likaisessa tuulilasissa -tällä saa taas vuoden ajella
Hyvää vappua! Täällä se ei tosin tätä munkkia enempää näy missään.

Published by Sanna

Syksyllä -22 jätin unelmieni hevostallin ja kodin Pirkkalaan, ja lähdin mieheni ja koirani kanssa kohti La Gomeran saarta. Tänne koitamme nyt rakentaa kokonaan uutta elämää.

2 comments on “Tarina autosta ja peräkoukusta”

    1. Juu näin toivotaan, vaikkei toki ikinä tiedä mitä autojen kanssa käy 😀 Caddy on kuitenkin kovaa tekoa.

Vastaa