Kun tänne autoiltiin, otin kaikki bensakuitit talteen myöhempää matkan yhteenvetoa varten mutta sitä vaan ei koskaan tullut tehtyä. Nyt kuitit löytyivät repusta, parempi myöhään kuin ei milloinkaan?
Me käytettiin matkaan 12 päivää joista kahtena katseltiin maisemia, muut matkattiin joko autolla ja/tai laivalla. Reitti ei ollut lyhin mahdollinen, vaan pienen venytyksen kautta napattiin matkan varrelle mm. Wien ja Venetsia, jotka toivat reilun 100km matkaan lisää. Ruotsin kautta olisi ajomatka ollut paljon lyhyempi, mutta meidän mielestä myös vähemmän mielenkiintoinen, ja olisi tuonut matkaan toisen pidemmän laivamatkan.
Matkaa kertyi auton mittariin yli 5000km, ikäväkyllä oli niin kiva päästä perille ettei ikinä tullut katsottua lopullista lukemaa 😀 Lisäksi matkattiin laivalla Helsingistä Tallinnaan ja Espanjan Huelvasta Teneriffalle (1400km) ja sieltä Gomeralle.
Kuluja en aio laskea eikä se onneksi enää onnistuisikaan; jos laskisi mukaan majoitukset (vaikka suht halpoja olivatkin, oli niitä monta), laivat ja ruuat, tulisi summasta kuitenkin sen verran iso että parempi olla laskematta. Myös tietulleihin upposi hävyttömän paljon rahaa. Etenkin Italiassa nopeampien motareiden ajaminen oli ihan hurjan kallista. Reitin olisi voinut suunnitella myös välttäen tietulleja, mutta se olisi tuonut niin paljon lisäaikaa ettei ollut ainakaan enää ex tempore mahdollista. Jos olisi etukäteen tiedetty että tietulli voi olla useamman kympin kerralla, olisi ehkä koitettu etukäteen zuumailla muita mahdollisia reittejä. Hiukan ironistahan tässä oli se ettei meidän Caddyssä toiminut turbo, joten noilla kalliilla 130km/h motareilla köröteltiin kuitenkin alle satasta. Turbon reistailu myös vaikutti aika paljon ajopäivien pituuteen; jos oli mietitty etukäteen että 7 tai 8h ajo on ihan ok joillekin päiville, pidensi sitä aika paljon tuo arvioitua pienempi ajonopeus.
Meidän matkapäivät menivät näin:
Päivä 1: Pirkkalasta Vuosaareen jota laivalla Tallinnan Muugaan ja illaksi Riikan liepeille Latviaan, matkaa 190km +laiva +300km
päivä 2: Riikasta Liettuan läpi Puolaan lähelle Varsovaa Gajhin, 630km +epämääräinen määrä lisäkilometrejä suljettujen moottoriteiden kiertämiseksi
päivä 3: Puolan Gaj:sta Tsekin läpi Wieniin, 730km
päivä 4: lomapäivä Wienissä
päivä 5: Wienistä Venetsian kautta Veronaan, ja tili tyhjäksi tietulleihin, 720km
päivä 6: lomapäivä Veronassa
päivä 7: Veronasta Monacon kautta Ranskan Vallaurikseen, n.500km
päivä 8: Vallauriksesta Espanjan S´agaroon, 600km
päivä 9: S´agarosta Santa Elenaan, 820km
päivä 10: Santa Elenasta Huelvaan 370km ja puolen yön jälkeen laivalla merelle
päivä 11 oltiin kokonaan merellä ja
12.päivänä saavuttiin Teneriffalle, josta toisella laivalla Gomeralle!
Käytiin vähän aikaa sitten muistelemassa ajomatkan käänteitä blogista, jos joku muu haluaa niin tehdä, löytyvät kaikki matkapäivät alkaen tästä postauksesta: Vihdoin matkalla: Päivä 1, Pirkkalasta Riikaan – Pieni Talo Gomeralla
Matka oli ihan hyvä ”once in a lifetime”-kokemus, joskin tuon toimimattoman turbon ansiosta aika rankka kun iso osa päivistä ajettiin aamusta iltaan, mikä ei ollut ihan alkuperäinen suunnitelma. Paljon tuli kuitenkin nähtyä upeita paikkoja ja maisemia. Silti en tätä ihan lomareissuksi suosittele ainakaan tällä aikataululla, vaikka pääsisi ajamaan rajoitusten mukaista vauhtiakin. Meille tämä jäänee ainakin toistaiseksi viimeiseksi tällaiseksi ajeluksi, keväällä on suunnitelmissa tulla Suomeen laivojen lisäksi junilla. Saas nähdä mitä siitä sitten tulee, taas erilainen matka ainakin 🙂
Matkan kokonaiskulut jäävät tosiaan mysteeriksi, ja hyvä niin. Tietullit meinasivat välillä harmittaa sen verran ettei niistä jätetty todistusaineistoa. Alla kuitenkin matkan dieselkulut ja -hinnat listattuna. Lähdön aikoihin Suomessa oli dieselin hinta yli 2e/l.
Dieseliä kului yhteensä 366 litraa, eli Caddy kulutti vain noin 7,3l/100km peräkärry perässään. Tähän saattoi toki vaikuttaa se ettei päästy satasta tai yli kuin korkeintaan alamäissä, ja ylämäet mentiin välillä hyvinkin rauhallisesti.
Dieselin hinta oli Virossa 1,80e/l, Liettuassa 1,67e/l, Puolassa 1,54e/l (siellä tankattiinkin kaksi kertaa tankki täyteen), Italiassa itärajalla 1,89e/l ja gardajärvellä 1,73e/l, Eteläranskassa 1,75e/l ja Espanjassa 1,91. Täällä saarella Dieselin hinta on nyt n. 1,80e/l, muttei sitä täällä enää olla kovin paljoa kulutettu.
Se automatkailusta. Pari viime päivää on mennyt pääosin siivoushommissa, huomenna on vapaapäivä ja lauantai menee taas töissä. Huomenna oli haaveena lähteä San Sebastianiin hakemaan minun nie-numeroani, muttei siitä ole vieläkään kuulunut mitään. Siihen nyt kuitenkin ollaan varovaisesti varauduttu, jos vaikka aamulla tulisikin mailia aiheesta.