Takaisin Gomeralle: Belgian Namur ja Ranskan Bellac

Sunnuntai-maanantaiyönä klo 1 saavuttiin Travemundeen. Saatiin hytissä nukuttua sitä ennen muutama tunti, mutta jumittava ilmastointi piti ilman niin kylmänä ja puhalsi niin lujaa koko 9h matkan, että heräsin kurkku kipeänä ja kunnon tautihan siitä kehittyi.

Pienen etsinnän jälkeen löydettiin parkkipaikka pikkutien varresta ja koitettiin jatkaa unia caddyssä. Tämä kokeilu taisi jäädä viimeiseksi tällä asetelmalla, ei meistä kumpikaan osaa nukkua istuallaan vaikka kuinka penkkejä kallistettiin ja yö oli olevinaan aika pitkä. Torkahdettiin kuitenkin kumpikin vielä onneksi hiukan, ja kuuden aikaan luovutettiin ja jatkettiin matkaa. Travemunden huoltoasemat olivat meidän yllätykseksi tuohon aikaan auki ja tarjosivat kunnon aamupalavalikoimat -sämpylät ja kahvit kourassa ajettiin Lyypekkiin aamulenkille.

Lyypekin keskustaa

Lyypekistä lähdettiin ajamaan 700km pätkää kohti Belgiaa ja Namuria. Saksan motarit kohtelivat meitä nyt vähän paremmin kuin viimeksi (Visiitti Luxemburgiin ja takuten läpi Saksan – Pieni Talo Gomeralla), tosin näin kahden kerran kokemuksella ykköstie ei kuulu suosikkeihin -oli suureksi osaksi tukossa nytkin. Ihan ykkösvaihteella ei sentään tällä kertaa tarvinnut ajaa. Muuten matka meni ihan ok vähistä yöunista huolimatta, välillä kaatosateessa ja välillä paisteessakin.

Belgia yllätti hienoilla maisemilla oikeastaan koko matkan perille asti -oltuani hevoshommissa Velmissä aikanaan muutaman kuukauden, muuttui mielikuva tästä maasta tällä reissulla täysin. Tosi kaunista kumpuilevaa maastoa koko matkan. Meidän majoitus oli Namurissa keskellä vanhaa kaupunkia pienenpienessä hotellintapaisessa nimeltä BnB City. Oltiin perillä aikaisesta liikkeellelähdöstä johtuen jo alkuillasta ja ehdittiin hetki katsella kaupunkia, vaikka flunssa vähän rajoittikin kävelyintoa. 100 000 hengen Namur oli nappivalinta, siellä olisi mielellään ollut pidempäänkin. Älyttömän kaunis pieni kaupunki täynnä vanhoja hienoja taloja. Suosittelen viikonloppukohteeksi! Meidän majoitus oli pieni huone hienossa vanhassa talossa, oikein ihana vanhoine rispaantuneine lankkulattioineen. 63e hintaan (2hlö +koira) kuului varsin runsas aamupala huoneeseen tuotuna, kun kahvila jossa se normaalistiu olisi tarjoiltu oli kiinni. Melu kuului huoneeseen suoraan läpi ikkunoista, mutta vastapäinen pubi soitti illalla tosi hyvää musiikkia, yön oli hiljaista ja meteli jatkui vasta aamulla.

Paremmin nukutun yön jälkeen jatkettiin matkaa kohti Ranskaa. Ranskassa motarit on aika kalliita, joten vedettiin koko 700km matka ”vältä tietulleja”-reittiä. Matka ei tällä valinnalla pitene mutta matka-aika kylläkin. Suosittelen silti ehdottomasti tätä reittiä motarin sijaan; vaikka matkaan menee vähän kauemmin, näkee tosi paljon enemmän. Ilmaisteillä ajetaan nopeuksilla 90-110 aina pätkä kerrallaan, kunnes ajetaan aina jonkun pikkukylän läpi. Sekä maisemat että kylät tällä reitillä (Namur-Bellac) oli taas koko matkan mielettömän kauniita. Alla räpsyjä matkalta, hienosti auton ikkunan läpi kuvaten.

Meidän Ranskan majoitus oli Bellacin ja Blondin välillä, keskellä maaseutua. 55e hintaan löytyi huone vanhasta maatalosta, tosi kivasti sisustettuna talon yläkertaan. Aamupala oli pöytään tarjoiltuna kahvia ja mehua, patonkia, croissanttia, köyhiä ritareita, jugurttia, kiiwejä ja ties mitä marmeladeja. Ihan jees. Ranska ei ole tähän asti ollut ollenkaan meidän suosikki, mutta tämän reissun jälkeen taisi tilanne vähän muuttua.

Meidän ”hotelli”, sekä maisema aamulla ikkunasta
Bellacin keskustaa

Nyt matka jatkuu kohti espanjaa, seuraava etappi on Aretxabaletan pikkukylä Pohjois-Espanjassa.

Published by Sanna

Syksyllä -22 jätin unelmieni hevostallin ja kodin Pirkkalaan, ja lähdin mieheni ja koirani kanssa kohti La Gomeran saarta. Tänne koitamme nyt rakentaa kokonaan uutta elämää.

One comment on “Takaisin Gomeralle: Belgian Namur ja Ranskan Bellac”

1. En ole Belgiassa käynyt, ja toistaiseksi eniten sieltä on kiinnostanut muutama tietty kaupunki. Nyt kun tarkemmin ajattelee, hienoja maisemia voisi tosiaan löytyä reilusti myös kaupumkien ulkopuolelta. Itse asiassa yksi kaveri oli siellä liikkeellä pyörän kanssa. Ei välttämättä lainkaan hassumpi idea sekään maisemista nauttimiseen.