Havaintoja ajomatkasta Espanja-Suomi

Nyt on takana pari viikkoa Suomessa, ja aika tallentaa ajomatkan faktoja ennenkuin unohtuvat. Ajomatkaa Huelvasta Tukholmaan kertyi noin 4400km, vaikka veikkaus oli himpun vajaa 4000. Osaksi selittyy sillä että osan matkaa välteltiin kalliita motareita, osin reitti/majoitusvalinnoilla. Tähän päälle tietenkin vielä 50km ajo Gomeralla satamaan, laiva 50min Teneriffalle ja ajo 80km Teneriffan poikki toiseen satamaan, laiva Espanjan mantereelle 42h, sekä tietenkin yölaiva Tukholmasta Turkuun ja ajo Turusta kotiin Pirkanmaalle. Olihan sitä siinä taas, ihan kiva olla kesä paikallaan 🙂

Matkaan käytettiin 10 vrk, paljon ajamista, muttei tarvinnut lähteä ihan kukonlaulun aikaan liikkeelle.

Päivä 1: Laivalla Teneriffalle ja sieltä laivan kyytiin kohti mannerta

Matka Suomeen maata pitkin – Pieni Talo Gomeralla

päivä 2: merellä

päivä 3: ajo Huelvasta Burgokseen Pohjoisespanjaan ~800km, hienoja maisemia ja mukavaa ajoa

Ajopäivä 1: Huelvasta Burgokseen – Pieni Talo Gomeralla

päivä 4: Burgoksesta San Sebastian /Donostiaan 220km, ilta kaupungilla pintxoilla. Päivän (ja ehkä koko reissun) upeinta antia oli Pohjois-espanjan rannikon maisemat

päivä 5: San Sebastianista Ranskan Bloisiin ~650km. Ikimuistoinen sammakkolampi ja superkalliita motareita

päivä 6: Bloisista Thionvilleen ~530km, motareita vältellen ja linnoja etsien

Upeita maisemia Baskimaassa ja linnanmetsästystä Ranskassa; ajopäivät 2, 3 ja 4 – Pieni Talo Gomeralla

päivä 7: Thionvillestä 40km Luxemburgin vanhaan kaupunkiin päiväksi, ja 60km Saksan Felliin yöksi

päivä 8: Fellistä Pohjoissaksaan Owschlagiin reilu 700km, HIDASTA motariajoa koko päivä, tietyöruuhkia paljon.

Visiitti Luxemburgiin ja takuten läpi Saksan – Pieni Talo Gomeralla

päivä 9: Owschlagista Tanskan läpi ökykalliiden siltojen kautta Ruotsin Christianstadiin reilu 500km

Saksasta Tanskan läpi Ruotsiin – Pieni Talo Gomeralla

päivä 10: ~500km Tukholmaan, Viking Linen Glory klo 20 kohti Suomea (hieno laiva!)

päivä 11: Turussa klo 7 aamulla, 200km ajo kesäkotiin Kangasalle.

Maata pitkin matkustaminen ei ole nopea eikä edullinen ratkaisu, eikä omalla autolla edes luontoystävällinen. Lentäminen olisi huomattavasti helpompaa ja halvempaa mutten halua laittaa Remua lentokoneen ruumaan. Junaa olisi testattu mielellään, mutta se ei ison koiran kanssa ainakaan toistaiseksi onnistu Etelä- tai Pohjoisespanjassa (isoimpien kaupunkien välillä onnistuisikin). Maitse matkustaessa näkee toki enemmän, ja kaikkineen reissu oli ihan antoisa. Kaikkia reissun kuluja on parempi olla laskematta -vaikka majoitukset ja ruuat koitettiin valita säästeliäästi, menee niihin silti isohko summa. Dieselkulut listaan silti; ihan mielenkiinnosta sekä itselle muistiin missä tankataan tankki täyteen paluumatkalla. Autona vw caddy.

Huelvassa tankattiin 63 eurolla hintaan 1,32e/l

Burgos Espanja 90e, 1,499e/l

Reignac Ranska 52e, 1,64e/l

Lesmont Ranska 16e (litrahintaa tai -määrää ei ole kuitissa, veikkaan samaa hintaa kuin edellisessä)

Berchem Luxembourg 75e, 1,40e/l

(Saksa selvittiin Luxemburgin tankkauksen voimin tankkaamatta, hinta olisi ollut reilu 1,60)

Froslev Tanska 77e, 1,60e/l

Sen jälkeen tankattiinkin vasta Suomessa, hintaan reilut 1,70e/l.

Dieseliin upposi matkalla 373e.

Laivoihin meni nyt ilman residenciaa hävyttömän paljon rahaa, tästä lähin onneksi hinta putoaa neljäsosaan tästä. Nyt eka laiva oli kahdelta hengeltä 100e, toka kahdelta henkilöltä ja koiralta lemmikkihytissä ja auton kanssa lähes 1200e (ekassa matkapostauksessa selitän korkean hinnan syitä) ja Viking Line Ruotsista Suomeen samoilla spekseillä 141e.

Tietulleihin meni Espanjassa 7,1e +3×1,90e +1e +2,90e, vaikka suureksi osaksi ajettiin muita teitä kuin maksullisia. Ranskan puolella ehti mennä 13,90e sekä reilu 20e josta puuttuu kuitti, ennenkuin päätettiin ajaa kokonaan pienempiä teitä pitkin. Saksassa motarit olivat ilmaisia, mutta ainakin tällä kertaa myös tosi huonosti toimivia. Muita teitä pitkin ajaminen ainakin Ranskassa toimi yllättävän hyvin; suureksi osaksi ajettiin 100 tai 110km/h, vaikkakin kylien kohdalla piti aina hiljentää. Matka kuitenkin eteni ihan ok, ja maisemiakin ehti nähdä.

Tanskan sillat yllättivät kalleudellaan -etukäteen en edes tiennyt että toinenkin silta oli maksullinen. Storebelt 37e ja Öresundbro/Juutinrauma 67e! Taisi olla eka ja vika kerta näiden kautta. Öresundsbron olisi saanut maksettua vähän halvemmalla netistä, jos olisi vain saatu maksusivusto toimimaan.

Reissun viimeisestä päivästä jäi postaus tekemättä. Alla pari kuvaa jaloittelutauoilta matkalla Kristianstadista Tukholmaan.

Linnoja on Eteläruotsissakin paljon, tämä oli Sodertäljessä
Brahehusin linnan rauniot on hienossa maisemassa
Varsin hauska ruotsalainen pikaruokaketju -jos meinaa mennä mäkkiin, suosittelen ehdottomasti tätä sen sijaan!

Suosittelen Vikingin Glory-laivaa: on paitsi ympäristöystävällinen alus, myös poikkeuksellisen hieno. Lasiseinät lähes kaikkialla laivan oleskelutiloissa näyttävät saaristoa ihan erilailla kuin vanhemmissa laivoissa. Mutta: jos olet maissa klo 7 aamulla, älä ota aamupalaa. Ainakaan jos olet auton kanssa liikkeellä. Aamiaisen syömiseen oli varattu sen verran vähän aikaa että kaikki olivat siellä yhtäaikaa, ja kun vihdoin saatiin ruuat pöytään, kuulutettiin jo autoilijoita siirtymään autokannelle… Tosin tarjoilupöytiä olisi ollut nurkan (ja ihmismäärän) takana piilossa lisääkin, mutta siitä henkilökunta ei huomannut mainita mitään jonottajille.

Elokuulle on varattu paluumatka heti ekan viikon jälkeen, koitetaan päästä silloin vähä nopeammin ja edullisemmin.

Suomen kesän kylmyyteen on ollut vähän tottumista, ekoilla viikoilla on ollut kylmempää kuin keskitalvella Gomeralla, mutta muuten täällä kyllä kelpaa olla.

Published by Sanna

Syksyllä -22 jätin unelmieni hevostallin ja kodin Pirkkalaan, ja lähdin mieheni ja koirani kanssa kohti La Gomeran saarta. Tänne koitamme nyt rakentaa kokonaan uutta elämää.

2 comments on “Havaintoja ajomatkasta Espanja-Suomi”

  1. Joo, noin se varmasti on, että ei ajaessa varmaan matka edullisemmaksi tule. Toisaalta, jos aikaa olisi enemmän, olisi omalla autolla varmasti itsessäänkin hieno elämys ajaa Euroopan läpi, ei nimittäin ole sellaisesta itselläni kokemuksesta.

    1. Juu, on se tuollakin aikataululla ihan kelpo elämys. Ja jos aikaa (ja rahaa reissuun) olisi vielä enemmän, nähtävää riittäisi. Ihan huippua olisi jos voisi majoittua autossa, niin ei tarvitsisi lukkoonlyödä ajomatkoja etukäteen.

Vastaa